Per què llegir els clàssics negres?

14/04/2020
  • Per què llegir els clàssics negres?

    Mar Garcia

    Dimecres, a partir del 5 de febrer de 2020, de 18:30h a 20:30hLa Central (c/Mallorca)


    Les literatures negres estan de moda. La seva recepció atomitzada i sovint encasellada en categories reductores (“crònica social”, “manifest feminista”, “veu emergent”, etc.) ens convida a reflexionar sobre els condicionants i les receptes de l'actual “Making Africa literari”. Aquest curs proposa una aproximació històrica a les literatures negres d’Àfrica i diàspora a partir dels tres objectius següents: (1) examinar la multiplicitat de veus, escriptures i plantejaments estètics i ideològics “negres” per oferir-ne una comprensió contextualitzada; (2) problematitzar i renovar la comprensió exigua del cànon literari; i (3) reflexionar sobre els mecanismes i els oblits del mercat literari global i el cosmopolitisme cultural. Privilegiarem l’estudi de textos considerats clàssics —però no per això necessàriament coneguts o presents en les antologies de clàssics universals— que fan honor al sentit més noble d'aquest terme perquè capgiren codis, llenguatges i certeses propis i aliens. Tot i que treballarem amb els textos en traducció, remetrem, per qüestions puntuals, als textos originals.


    Mòdul 2 (del 5 de febrer al 6 de maig) 
    1. Arqueologia de l’Atlàntic negre i literatures afrodiaspòriques
    2. La Harlem Renaissance: societat artística i doble consciència
    3. Marginalitat i activisme polític. De la literatura negra urbana al Black Arts Movement
    4. Vells fantasmes, noves resistències. Figuracions contemporànies de l’esclavatge
    5. Literatures insulars (I). Indigenismes, negrismes i altres “ismes”
    6. Literatures insulars (II). El paradigma de la relació i les identitats rizomàtiques
    7. Escriptures migrants d’anada i tornada: passatges i transnacionalisme literari
    8. Travessies i fronteres. El gènere del “retorn”
    9. Gramàtica literària de l’afropolitanisme
    10. Figures de la melancolia africana i afrofuturisme
    11. “Not Black Enough”. Cap a una literatura postracial?
    12. L’escriptor, personatge de ficció. Filiacions, llegats i homenatges.

    Bibliografia
    Baldwin, James: El blues de Beale Street, Edicions de 1984, 2019.
    Everett, Percival: X, Blackie Books, 2011.
    Lahens, Yanick: Bany de lluna, Quaderns crema, 2017.
    Morrison, Toni: El retorn, Amsterdam, 2012.
    Vieux-Chauvet, Marie: Amor, ira y locura, Acantilado, 2012.
    Whitehead, Colson: El ferrocarril subterrani, Edicions del Periscopi, 2017.


    Mar Garcia és professora titular de literatures francòfones i africanes a la Universitat Autònoma de Barcelona i desenvolupa la seva recerca en l'àmbit de les literatures i les arts africanes contemporànies, a les quals ha dedicat nombrosos estudis.
    Recentment ha publicat Inapropiados e inapropiables. Conversaciones con artistas africanos y afrodescendientes (La Catarata, 2018)



    Calendari
    Mòdul 2: 5, 12, 19 i 26 de febrer; 4, 11, 18 i 25 de març; 1, 15, 29 d’abril i 6 de maig

    Preu 
    2n mòdul: 240 euros


    Información y reservas: academia@lacentral.com / 93 550 46 01

    Les inscripcions només seran definitives una vegada s’hagi efectuat el pagament del curs. Els antics alumnes  tenen un 5% de descompte. 
    Després de la primera sessió, no es reemborsarà l’import del curs. En cas de no poder assistir al curs, caldrà avisar amb un mínim de 48h d’antelació. En cas contrari, es reemborsarà només la meitat de l’import. 
    Si les circumstàncies ho requereixen, la programació dels cursos pot ser modificada. 
    La targeta de client és vàlida pels cursos de l’Acadèmia.

     

cercar...

Últimes entrades